Francja, maj 1774 roku. Król Ludwik XV kona. Wkrótce zaczną się przygotowania do uroczystej koronacji następcy tronu - Ludwika XVI. W samym sercu Wersalu w Galerii Zwierciedlanej zostają znalezione zwłoki zamordowanej młodej kobiety. Obok ciała na pół pożartego przez wilki zabójca pozostawił zakrwawiony tom dzieł de La Fontaine`a. Czemu scena zbrodni nawiązuje do znanej bajki Wilk i baranek? Czy to ostrzeżenie dla przyszłego monarchy i zapowiedź kolejnych morderstw inspirowanych twórczością siedemnastowiecznego pisarza i moralisty? Okazuje się, że tak - z ręki tajemniczego Bajkarza w zbliżonych okolicznościach ginie kilku agentów i informatorów umierającego króla.
Pietro Viravolta - niegdyś przyjaciel Casanowy, mistrz szpady i awanturnik, tajny agent znany jako Czarna Orchidea - prowadzi dyskretne śledztwo. Czy uda mu się ocalić Ludwika XVI i jego młodą żonę Marię Antoninę? I zdemaskować zbrodniarza, którego prawdziwe intencje pozostają nieodgadnione?
UWAGI:
Bibliogr. s. 395-[397].
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Po krwawej rewolucji francuskiej władza Napoleona jest absolutna. Niepokonany dowódca postanawia zakończyć bezdzietne małżeństwo z Józefiną i żąda ręki osiemnastoletnia Marii Ludwiki, córki Franciszka II. Dla nowej żony małżeństwo z dużo starszym, okrutnym i kapryśnym Napoleonem jest straszliwym poświęceniem. Jednak dziewczyna ma świadomość, że odmowa groziłaby wybuchem wojny z Austrią. Wielką pociechę w tej sytuacji przynosi jej przyjaźń z Hortensją, córką Józefiny z poprzedniego małżeństwa. Największą rywalką do uczuć męża okazuje się Paulina, siostra Napoleona, kobieta równie zaborcza i ambitna jak on sam. By zachować władzę, Paulina nie zawaha się użyć żadnego wybiegu.
Kiedy wojna znowu rozgorzeje w Europie i dojdzie do kolejnego rozlewu krwi, druga cesarzowa będzie zmuszona do dokonania wyborów, które określą jej miejsce w historii i zdecydują o dalszych losach.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Sierpień 1885 roku, Aix-en-Provence. Na dnie spieczonego słońcem kamieniołomu spoczywają zwłoki pięknej kobiety, nieopodal na ciernistej gałęzi powiewa strzęp płótna malarskiego. Czy Paul Cézanne może być zabójcą Solange Vernet? Młody i niedoświadczony sędzia śledczy Bernard Martin ma tylko dwa tygodnie na udowodnienie, że mordercą jest albo obsesyjnie zakochany w Vernet artysta malarz, albo jej długoletni kochanek, angielski geolog Charles Westerbury. Czy była to zwyczajna zbrodnia w afekcie? A może Vernet zginęła, ponieważ ośmieliła się wykroczyć poza społeczne konwenanse? Czyżby klucz do zagadki krył się we wczesnych obrazach Cézanne`a?
UWAGI:
U góry okł.: Intrygujący obraz życia genialnego malarza, którego sztuka być może kryje w sobie klucz do rozwiązania zagadki śmierci młodej kobiety...
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Królowe rywalki to porywająca opowieść o przebiegłej, żądnej władzy Katarzynie Medycejskiej i wytwornej, namiętnej królowej Margot - matce i córce - których konflikt ukształtował historię XVI-wiecznej Europy. Pochodząca z możnego florentyńskiego rodu Medyceuszy Katarzyna słynęła z makiawelicznej polityki i bezwzględnych ambicji. Dominowała na tronie Francji przez trzydzieści lat, podczas których królestwo było rozdzierane przez starcia polityczne i religijne. Jej najmłodsza córka Małgorzata, powszechnie podziwiana jako jedna z najpiękniejszych kobiet Europy, była upartym, wolnym duchem i jedyną przeciwniczką, której matce nie udało się zastraszyć ani ujarzmić. Pod pretekstem pojednania Katarzyna zaaranżowała małżeństwo żarliwej katoliczki Małgorzaty i jej kuzyna Henryka z Nawarry, przywódcy stronnictwa protestantów. Zaledwie pięć dni po ceremonii zainicjowała brutalną rzeź, podczas której stracili życie wszyscy goście weselni pana młodego oraz przeszło pięć tysięcy protestantów w całej Francji. Małgorzata - zniewalająca, inteligentna i wielkoduszna - stanęła w obliczu przejmującej decyzji, od której zależał los całego królestwa.
UWAGI:
Bibliogr. s. [507]-518. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Inteligentna i ambitna Marie Tussaud zgłębiła sekrety tworzenia figur woskowych, pracując u boku wuja, który prowadzi Salon de Cire, wystawę na której można obejrzeć podobizny amerykańskiego ambasadora Thomasa Jeffersona czy rodziny królewskiej przy obiedzie. To tu paryżanie szukają nowinek na temat mody oraz politycznych plotek. Choć wiele osób głoduje, a większości Francuzów nie stać na chleb, wystawa Marie przynosi coraz większe dochody.Tymczasem w salonach i kawiarniach Paryża ludzie tacy jak Maksymilian Robespierre zaczynają występować przeciwko monarchii. Wkrótce pojawiają się pogłoski o rewolucji.
W książce Michelle Moran poznamy dzieje pięciu lat rewolucji, od wydarzeń, które do niej doprowadziły po rządy terroru, a także losy Marie Tussaud, której talent rzeźbiarski zachował do naszych czasów twarze bohaterów tamtej epoki, jak również niejednokrotnie ocalił jej życie.
UWAGI:
Nota historyczna s. 423-429.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni